دکتر لیلی حمدان (فارسی)

ترجمه : أم أسامة

ما در عصری زندگی می کنیم که شاهد بازگشت دوباره جوانان به دینشان هستیم و بزرگترین سعادت، تعهد، ثبات و استقامت در این راه برای کسانی است که اخیراً بازگشته اند و به دنبال دریافت راه هایی برای تغییر ثمربخش در عمق زندگی میباشند و یا سعی می کنند امروز و فردا خودشان را تغییر دهند. در این کتاب (جملات طلایی از کتاب دینداری).

ما بهترین برنامه ها و گام ها را برای کسانی که به دنبال تغییر واقعي هستند پیشنهاد می کنیم تا آن مراحل را بشناسند و طی کنند و واقعاً بتوانند تغییری در خود ایجاد کنند.

واینجاست که می دانیم بین گفتار و کردار و زندگی بی ارزش دیروزشان و زندگی جدید و گرانبهای امروزشان تفاوت زیادی وجود دارد و این کتاب خطاب به روح همه انسان ها با تمام عیب ها و انواع و احساساتشان میباشد.

در کتاب مذکور تشخیص بیماری ها و درمان های لازم در مقابل ضعف و رفع نیازهای بشری بیان شده است و همانا این کتاب انسان را از زمین و از همه مردم تا رسیدن به بلندی های آسمان و تا قرار گرفتن وی از جمله بندگان خاص الله متعال یاری می دهد..

ودر اینجا مقام و منزلت او نزد الله متعال بالا می رود و با ایمان واقعی به الله متعال و توکل به او در زندگی خود آسایش و آرامش و برکت می یابد و به رضای الله متعال نایل می گردد. وحقا اینجاست که بنده به ارزش واقعی خود پی خواهد برد وبدین ارزش که تمام نعمت های الله – سبحان – و رحمت و فضل او بر وی احاطه کرده است،لذا سجده های شکر را به جا خواهد آورد.
گل چینی از کتاب ( صفحات من دفتر الالتزام) نويسنده دكتور ليلى حمدان .

گلچینی از کتاب دیباچه  التزام🌸

با تأمل و تفکر فراوان درمورد مشکلات اهل دین، هيچ راهی را  بهتر و والاتر از تسلط  در پیمودنِ این راه نمیتوان جست، بهتر است طی نمودن مراحل دینداری به تدریج صورت بگیرد، اینجاست که(فرد دیندار) خصوصیت ومشکلات هر مرحله را  درک نموده وبرای حل آن مشکلات وثبات خود در جستجوی راه حل های مناسب قرار گیرد.

مؤلف: دكتورة ليلى حمدان نام كتاب(صفحات من دفتر الالتزام)
كتاب ترجمه شده به نام : (‌ برگه های از دیباچه التزام )

امروز در مورد یک ذکر بسیار بزرگ وعظیمی برشما صحبت مي نماییم که عظمت این ذکر در تجربه هم ثابت وبركات آن در زندگی واقعی دیده شده .
بسیاری اوقات لحظاتی انسان در آن واقع می‌شود که سست وناتوان می گردد  وتصمیم بازگشت دوباره از راه پیموده شده خود را می گیرد واین  طبیعی است در نفس بشری .
راه حل ❗️
تكرار اين كلمات   ” لا حول ولا قوة إلا بالله” صد مرتبة.به مجرد تمام نمودن اين ذكر شروع به صلوات فرستادن به رسول الله صلى الله عليه وسلم به مجرد تمام نمودن صلوات استغفار طلب نمودن اینجاست كه انسان احساس می کند که در مقابل ذات قوی ‌قرار دارد .
اگر  این انسان واقعا با اخلاص این کلمات را تکرار نموده باشد دیگر مخالفت امر آن ذات قوی  را نمی کند .
ونصیحت ما برای شما ❗️  اهتمام به این ذکر است  می‌توانیم بگوییم که تکرار این کلمات اولین گام بسوی توبه است بر هر مرد وزن مسلمان که سخت واقع شده رفتن بسوی توبه وترک  واجتناب از گناه ومعصیت،  با این ذکر آغاز نمايد آنجاست  که در زندگی خود حتما کمک ومعونت الله متعال را میابد، بر شکر گذاری وامتنان از الله متعال لازم است این موضوع را بین مسلمانان دیگر نشر نمايد تا آنها هم استفاده نمایند و بخاطر تحقق دوست داشتن خير بر آنان وتقاضای حقیقت ایمان هم اینست که آنچه را یک مسلمان برخود می پسندد بادیگران نیز بپسندد  واین فضل الله تعالی است  و الله متعال از فضل ورحمت خود برهرکس بخواهد نصيب می کند .
پس باعزیمت واراده قوی و با حضور  قلب به زبان  این ذکر را تکرار نمودن زیرا در مقابل هر کوشش اجر است .
الله متعال من شمارا توفيق بدهد که در مرتبه بندگان ذاکر الله متعال خودرا برسانیم او مردان وزنان که زیاد الله تعالی را یاد می کنند از جمله آنان قرار بگیریم .
( هیچ حول وقوتی وتوانایی وجود ندارد برما درمقابل حول وقوت وتوانایی  الله فقط زیبنده اوست )

ابن ابی دنیا در حديث که از ابن عباس به سند مرفوع روایت می کنند از رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرماید: زمانی می آید که قلب مؤمن چنان آب وذوب می شود چنانکه نمک در آب ذوب می‌شود.
پرسیده شد به کدام سبب چنین می شود یارسول الله ؟
فرمودند: این حالت به دلیل دیدن منکرات ای است که مؤمن می بیند ولی بر تغير آن کاری کرده نمی تواند .
این حدیث دلالت براین دارد که قلب مؤمن الفت وانس بامنکرات نمی داشته ونه می‌تواند با منکرات گذاره کند ونه از منکرات راضی میباشد بلکه به صراحت تمام آنرا رد می کند وناپسند می داند آنرا وانکار می کند.
زمانیکه می بینید که منکرات به بسیار آساني انجام می شود وشما درمورد آن بی توجه می باشید پس قلب خودرا متهم نمایید زیرا به مقدار ایمان در قلب به همان اندازه شعائر دین الله و اوامر ونواهی دین الله تعظیم وبزرگداشت می شود.

به هراندازه كه ايمان در قلب جاي بگیرد به همان اندازه کفر ومعصیت را توسط عمل نکردن با جوارح ناپسند وبد می پنداری .
آنجاست که شوق ملاقات با پرودگارت را در قلب بیشتر حس می نمایی .

بزرگترین خطر که امت را امروز تهدید می کند قرار دادن مرجع بودن قرآن وسنت در هاشیه می باشد که بجای آن دو پروژه ها وافکار دیگری ترجیح داده‌ شود باچشم پوشی ازصواب ودرست بودن ومشهور بودن واضح آن دو .
هرمرد، وهرزن مسلمان که خير خواه خود وامت مسلمه است باید مردم را دعوت بر مراجع اصلی اسلام نمایند که قرآن وسنت است وهیچ بدیل ندارد که با اي دعوت خود می تواند نصف مشکل امت را حل نماید، وباعمل نمودن مطابق قرآن وسنت می تواند نصف باقی مشکل امت را حل نماید .

زمانيكه دركلمات وخطبه ها،و وصاياي صحابه رضي الله عنهم أجمعين دقت نماييم اين همه در قلب انسان هيبت وبزرگی را بر می انگيزد.
با دقت در آنها می‌توان به حکمت ودانایی وبصیرت کامل وحلول مشکلات در هر زمان ومکان دست یافت .
در جوامع الکلم چنان کلمات مختصر وحیرت انگیز وجود دارد که همه وهمه سرتاسر شامل راهنمایی وسنت يقين است که ترکیز بیشتر بر ارشاد ورهنمایی مخاطبین خود دارد که مانند تیر مخاطب را بر حق می‌رساند، وضرورت به شرح زیاد ندارد بلکه اقتداء كردن به آن واجب است.
کسیکه عمل مطابق سنت می نماید درحقیقت خودرا به رستگاری رسانده وجهد وکوشش خودرا دراه درست به مصرف رسانده است.

شارك
Subscribe
نبّهني عن
guest

0 تعليقات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x